2015. dec 21.

F1-es szezonértékelő

írta: Békés Ádám
F1-es szezonértékelő

Az idei Formula-1-es világbajnokság tulajdonképpen ott folytatódott, ahol tavaly abbamaradt, Hamilton és a Mercedes istálló ott folytatták, ahol világbajnokként abbahagyták, ám idén a Ferrari is megmutatta, hogy mit tud, velük is kellet számolni, ami már a jövő évi szezonra ígér izgalmakat.Na de ne a jövő szezonról beszéljünk, hanem a hátunk mögött hagyott Forma-1-es szezonról.Lássuk kik okoztak meglepetést pozitív és negatív értelemben, kik azok akik fejlődtek, kik okoztak csalódást? Szemügyre vesszük, hogy melyek voltak az év versenyei, melyen izgultunk, melyen unatkoztunk?

image10_img_640_medium.jpg

Futamgyőzelmeket 3 pilóta aratott idén. Az idei legtöbb futamgyőzelem a világbajnok Lewis Hamilton nevéhez fűződik, aki idén 10 futamgyőzelemmel és további 7 dobogós helyezésével lett világbajnok. Nico Rosberg neve mellé 6 futamgyőzelem és további 9 dobogós helyezés írandó, ami csak az összetettbéli 2. helyre volt elegendő.Sebastian Vettel és a Ferrari idén 3 futamgyőzelemmel örvendeztette meg nem csak csapatát, hanem a Forma-1 rajongói közösségét, megtörve egy-egy alkalommal a Mercedes győzelmi szériáját.

A legtöbb pole pozíció is Hamilton és a Mercedes nevéhez fűződik. Hamilton és Rosberg 11 illetve 7 szombati elsőségével toronymagasan nyertek, ám Szingapúrt kivéve, ugyanis akkor a Ferrari hosszú idő után első rajtkockát szerzett.

A tavalyi szezonhoz képest sok csapat fejlődésen ment át, a legtöbbet fejlődött csapat a tavalyhoz képest a Ferrari volt.A Ferrari komoly átalakuláson ment át, több, mint 60 új szakember érkezett, új pilóta Vettel személyében, új tesztpilóták Gutiérrez és Vergne személyében, új technikai igazgató, új elnök és új csapatfőnök Maurizio Arrivabene személyében, aki hátán vitte a csapatot 2015-ben; 3 győzelmet és 16 dobogós helyezést szerezve összetettben a második helyen végezve! Idén megvillantották oroszlánkörmeiket, reális cél a jövő évben a Bajnoki cím!

12274694_900813670015569_5853388650496515508_n.png

Ugyanakkor a tavalyi pocsék év után jobb évet tudhat magáénak a Lotus csapata, akik köszönhetően a Mercedes erőforrásoknak többször végeztek pilótáik a legjobb tízben, illetve a futamon is hozták a pontokat, sőt Spában Grosjean a dobogó alsó fokára állhatott. Ugyanakkor a Sauber csapata is a tavaly pont nélkűl zárt, idén pedig 36 egységet szerezve nyolcadikként végeztek, megelőzve a McLaren istállót.

Azonban a legnagyobb fejlődést évközben a Force India csapata produkálta, akik pályafutásuk legeredményesebb szezonját zárták, ötödik helyen végeztek összetettben, pilótáik pedig a 9-10. helyen.Pedig év elején a mezőny hátsó régióit koptatta az indiai csapat és lehetetlennek tűnt a kitűzött cél elérése. Anyagi gondok is súlytották a csapatot, valamint a csapat 2015-ös specifikájú autója csak a szezon közepére készült el. Ez meghozta a sikert a csapat számára és stabil pontszerző helyen futott be legtöbb esetben mindkét pilóta, Sergio Pérez révén Szocsiban dobogós eredményt ért el a csapat.

20151011-635801815714707918w.jpg

 
A versenyző, aki a legtöbbet fejlődött tavalyhoz képest, az Daniil Kvjat.A tavalyi bemutatkozó éve után túlteljesített önmagán. Igaz, a szezon folyamán meg lett fenyítve az orosz, hogy nem hozza a várt eredményeket, aztán jött a mérföldkő, a Hungaroringen szerzett dobogó, ami kulcsfontosságú volt annak tekintetében, hogy 2016-ra is megtartsa a Red Bull.Tavaly az "újonc" Ricciardo elverte Vettelt, most pedig az "újonc" Kvyat verte el Ricciardot a Red Bullnál, igaz 3 pont lett végül a kettejük közti különbség.

hi-res-5e1ec7ce1b4408d8a5c2e0782732fad0_crop_north.jpg

Idén a legnagyobb visszaesést a McLaren-Honda csapata produkálta.A Forma-1 történetének második legpatinásabb csapatának, a McLarennek 1980 óta nem volt ilyen pocsék éve.Ugyan voltak jó versenyei a McLarennek, ám sokszor a szerencse kellet ahhoz, hogy pontokat szerezzenek. 27 ponttal az összetettbeli 9.helyen végeztek. A legjobb eredmény egy ötödik hely volt, amit Alonso a Hungaroringen szerzett.

12278983_900913820005554_3809752612482215047_n.jpg

Az év újonca díját idén Max Verstappen nyerte.Holott az év elején azt hittük, hogy Nasr lehet az év újonca, hiszen hozta ő is a jó eredményeket, ám a Sauber hullámvölgybe került a szezon közepe fele.Max Verstappen a Monacóban elszenvedett balesete után, a sok kritikát követően megtáltosodott, s hozta a folyamatos pontszerzést. Már Malajziában megkezdte a pontok beszerzését, de a szezon közepe-vége az, ami igazán eredményes volt a holland számára. A Hungaroringen és Austinban két negyedik helyet szerezve, illetve a többi nyolc pontszerző helyen való célba érés 49 ponttal az összetettben a 12. helyet hozta a holland számára, az újoncok előtt végezve.Hozzáteszem, abszolút megérdemelten lett az év újonca. 18 évesen igazán felnőtt ahhoz, hogy a Forma-1-ben maradjon még hosszú éveken át. Idén pedig ő lett Malajziában a legfiatalabb pontszerző, hetedikként jött be mindössze 17 éves, 5 hónapos és 29 napos korában hajtva végre ezt a történelmi tettet.

12311053_902402696523333_5647485895350610910_n.jpg

Az év versenye díjat a Formula-1 hivatalos honlapján a MAGYAR NAGYDÍJ nyerte! Második helyen az Amerikai nagydíj végzett, míg harmadik helyen az éppen nem túl eseménydús Mexikói nagydíj végzett! Ám megjegyezném, a Brit nagydíj is volt olyan izgalmas, hogy legalább a dobogó harmadik fokán végezzen, az év versenye tekintetében. A legunalmasabb versenyek pedig idén a Brazil nagydíj, a Kanadai, illetve a Kínai nagydíjak voltak, ahol szinte semmi sem történt.

12310682_903793146384288_4453564653734537520_n.jpg

Összességében véve nem volt rossz szezon az idei, ám az első helyért idén is Mercedes erőforrású autó harcolhatott csak, holott idén számolni kellet a Ferrarival is. Megmutatták az olaszok, hogy kell számolni velük a jövőben a hibrid korszakban is. A jövő év pedig izgalmas lehet abban a kontextusban, hogy a Force India idén nagy fejlődésen ment át, a pilóták igen bizakodóak, s a Toro Rosso Ferrari motorokra vált a jövőben, ami megnöveli az olasz kiscsapatnál az esélyeket, ha győzelemért nem is, de dobogóért harcolhatnak. Azt nem lehet tudni mi lesz a jövőre visszatérő gyári Renault mire megy, ott van még a  Red Bull Racing is, akik a viták ellenére újra a Renault-hoz fordult, akik úgy döntöttek, más márkajelzéssel ellátott erőforrással segítik ki az osztrákokat.Illetve a McLaren-Honda is rejtély a jövőre nézve, idén szenvedtek, de sokan bíznak benne. Az összes kérdésre megkaphatjuk a választ 2016-ban!

Szólj hozzá

Forma-1