Év végi Forma-1-es összefoglaló
Az év utolsó napjaiban vagyunk. Kitűnő alkalom arra, hogy szemügyre vegyük a hátunk mögött hagyott szezont, ami bő egy hónapja ért véget. Az idei szezont végkimenetel szempontjából ismét a Mercedes uralta, igaz a szezon első felében nem ez a kép lebegett előttünk. Lássuk akkor mi is történt idén a Forma-1-ben, kik voltak a meglepetések és kik voltak akik talán csalódást okoztak nekünk.
Az idei szezon 21 futamán történtek dolgok, aminek végén Lewis Hamilton és a Mercedes került ki győztesen. Hamilton ötszörös, míg az ezüstnyilak szintén ötszörös világbajnokként fejezték be a 2018-as szezont. De az első futamok után nem ez tűnt végkimenetelnek A tavalyi év után az idei is egy Mercedes kontra Ferrari csata bontakozott ki Lewis Hamilton és Sebastian Vettel között.
A szezont a Ferrari Vettel révén sokkal jobban kezdte 2 futamgyőzelem és három Pole pozíció az első 4 versenyen. A címvédő viszont csak negyedik próbálkozásra tudta megszerezni idei első győzelmét Bakuban. Hamilton ezután vérszemet kapott, győzött Barcelonában is. De Vettel revansot vett riválisán a kanadai győzelme után. Franciaországban Hamilton győzött, majd a hazai futamán a Ferrari Vettel révén újfent diadalmaskodott. A Német nagydíjon aztán jött a hideg zuhany Hamilton számára. A címvédő csak a 14. helyről várhatta a rajtot, míg Vettel az első helyről. Viszont az égiek nem a Ferrarinak kedveztek. Vettel az élről rajtolva dobta el az autót. Ezt pedig Lewis Hamilton kihasználta és megnyerte a versenyt.
A szezon kulcsa, amikor is a bajnoki cím eldőlt az Szingapúr után volt. A Ferrari eltévedt a fejlesztések terén és ez hozta meg a Mercedes és Lewis Hamilton számára az ötödik világbajnoki címet. Hamilton 9, Vettel pedig csak 5 győzelemmel tudott válaszolni a Mercedesnek.
Az idei évben többen okoztak meglepetést, és voltak, akik csalódást okoztak sokaknak. Kezdjük a meglepetésekkel. Az idei év legnagyobb meglepetése a Sauber volt. A Sauber az elmúlt években a mezőny végén voltak. Az idei év viszont sokkal jobban indult számukra, különösen azért, mert az Alfa Romeo beszállt a svájci kiscsapathoz. Ennek tudható az, hogy a Sauber kimondottan jó évet zárt. Ehhez kellettek a pilótái: Charles Leclerc és Marcus Ericsson. Közülük pedig a Monacói volt az, aki a domináns teljesítményt nyújtotta. Az ő nevéhez fűződik a svájciak idei legjobb eredménye. Ez egy hatodik hely volt Bakuban. Összességében Leclerc 39, Ericsson pedig 9 világbajnoki ponttal járult hozzá a svájciak jó eredményéhez. Ez az összetett 8. helyre volt elég a csapatok bajnokságában. De a Sauber számára már az is jó jel lehet 2019, hogy érkezik egy Kimi Raikkönen, mellé pedig egy Antonio Giovinazzi. Ők talán még jobb eredményt hozhatnak a svájci csapatnak.
De a Sauberen kívül voltak más meglepetések idén. Gondolhatunk a Renaultra, akik idén a negyedik erő lettek. De a Haas is jó szezont futott. És a Toro-Rosso-Hondát is ide vehetjük, akik feltudták venni a kesztyűt ebben az évben.
Akik viszont csalódás voltak az idei szezonra nézve. Az egyik legnagyobb csalódás a pilótákra nézve az a leginkább az volt, hogy Valtteri Bottas egyedüliként az élmezőnyből nem nyert futamot 2018-ban. A finn idei éve csalódás volt a Mercedesnél. Noha az esélyt megkapta nem tudott élni vele. 2 pole pozíciót szerzett, de nem tudta győzelemre váltani ezeket. Bakuban defekt, Ausztriában technikai hiba, míg Szocsiban a csapatsorrend vette el az esélyt arra, hogy futamot nyerjen. Idei mérlege 8 dobogós helyezés és 247 világbajnoki pont, ami az ötödik helyre volt elég. A Mercedes megadja az esélyt harmadszorra is a finnek, ám ezzel élnie kell, mert ha nem a Forma-1-es kaland is véget érhet számára.
Egy másik nagy csalódás idén a Williams gyenge szereplése. A Williams már tavaly is úgy hátraesett, idén pedig még lejjebb süllyedt Frank Williams csapata. Hiába volt pénz a csapatnál a Lance Stroll és Szergej Szirotkin nem tudta hozni az eredményeket. A csapat legjobb eredménye Bakuban Lance Stroll 8. helye volt. Összességében pedig 7 világbajnoki ponttal abszolválták ezt a szezont.
De az idei szezonban többen is többre lehettek volna hivatottak. Őket is kvázi csalódásként írhatunk fel az év végén. A Haas csapat noha jó szezont futott, sok pont elment az év első futamán a kerékcserékkel, illetve Grosjean szezonjának első fele miatt. A Ferrari is domináns volt a szezon első felében, mégsem tudta felvenni a harcot a bajnoki címért. Daniel Ricciardo rengeteg pontot, s futamot vesztett a technikai hibák miatt. Valamint a Force India szezonja már eleve kettétört volt, hiszen a csapat egy tulajdonosváltáson és csődeljáráson is átment.
Idén 2 újoncunk volt, de 4-en első szezonjukat futották a Forma-1-ben: Charles Leclerc, Pierre Gasly, Brendon Hartley és Szergej Szirotkin. Közülük leginkább Leclerc és Gasly volt az, aki maradandót alkotott 2018-ban. Leclercet választották az év újoncának. 39 pontot szerzett, és a legjobb eredményt ő szállította a Saubernek 2018-ban. Megérdemelten választották meg. Ugyanakkor Pierre Gasly-t is érdemes megemlíteni, mert kihasználta azokat az alkalmakat, ahol a Toro-Rosso és a Honda jól szerepelhetett. Az ő eredménye egy negyedik hely volt Bahreinben. Rájuk érdemes lesz figyelni, különösen azért, mert Leclerc a Ferrari, Gasly pedig a Red Bull Racing versenyzője lesz.
Az idei szezon végén több minden véget ért. Lezárult egy korszak Kimi Raikkönen és a Ferrari életében, Fernando Alonso vonul vissza a Forma-1-től. A Red Bull Racing is megválik a Renaulttól és a Honda erőforrásait használják a jövőben. Illetve Daniel Ricciardo és a Red Bull útjai elválnak és a Renault Forma-1-es csapatánál folytatja.
De a jövő is sok jóval kecsegtet Forma-1-es szempontból. Jönnek a fiatalok: Lando Norris, George Russell és Alexander Albon a Forma-2-ből. Max Verstappen, Carlos Sainz, Pierre Gasly Lance Stroll és Charles Leclerc is ezt a generációt erősítik. Visszatér egy év kihagyás után Daniil Kvyat a Toro-Rosso színeiben és Giovinazzi is bemutatkozik. Ők sem olyan idősek még. Ugyanakkor lesz egy rutinos tapasztalt Kimi Raikkönen a Sauber színeiben, és 8 év után visszatér a Forma-1-be Robert Kubica.
Sőt lesznek csapatváltások: Leclerc a Ferrari, Gasly a Red Bull, Ricciardo a Renault és Sainz a McLaren színeiben. Ez pedig egy érdekes szezont vetíthet elő majd 2019-ben. Erre viszont 78 napot várnunk kell.